U samo dva dana publika riječkog HNK Ivana pl. Zajca vidjet će dvije premijere, a tri predstave, sve tri inspirirane poznatim djelima iz svijeta književnosti i glazbe. Unatoč svim problemima i ograničenjima koje je pandemija nametnula izvedbenim umjetnostima i jednomjesečnom zatvaranju Kazališta za publiku, bit će to čak trinaesta i četrnaesta premijera ove kazališne sezone, a još nisu posljednje!
„Opasne veze“ Hrvatske drame
Prva je na programu, u petak 11. lipnja, dramska premijera Laclosovih „Opasnih veza“ u režiji Olje Lozice koja s Natašom Antulov potpisuje adaptaciju romana. U intimnoj atmosferi prostora „Exportdrva“ ansambl Hrvatske drame ispričat će priču o, kako kaže redateljica, uvijek aktualnoj tankoj granici između ljubavi i mržnje, o odanosti u odnosu, iznevjerenim očekivanjima, povredi dostojanstva, nerealiziranim željama. No, zbog želje da suštinu „Opasnih veza“ približe publici našeg vremena, njihova inscenacija daleko je od slavne američke povijesne ekranizacije tog djela Stephena Frearsa iz 1988. godine s Glenn Close i Johnom Malkovichem u glavnim ulogama, a puno bliža onoj francuskoj Rogera Vadima iz 1959. godine koja radnju smješta u tadašnju suvremenu Francusku.
Naime, u suvremenom svijetu Juliette i Valmont su bračni par koji pripada visokom društvu, ne pišu si međusobno pisma, ali jedno drugome biraju ljubavnice i ljubavnike i bez problema ih uvlače u svoje erotske igre. Njihov savez je čvrst i nepokolebljiv sve dok se u Valmontovom životu ne pojavi osoba koja mu donese iskustvo drugačije od svih dotadašnjih…
Predstava u Olje Lozice otvara svijet žudnji, ljubavnih obećanja i nasilja. Građena iz poetskih slika i poetskog jezika predstava upire u razna neizgovorljiva stanja, stanja u kojima je ono neizgovoreno upravo poziv na ponovno izmišljanje ljubavi.
U predstavi glume Tanja Smoje, Jasmin Mekić, Aleksandra Stojaković Olenjuk, Edi Ćelić, Romina Tonković, Nikola Nedić, Mario Jovev, Jelena Lopatić i Biljana Lovre.
Scenograf je Stefano Katunar, kostimografkinja Manuela Paladin Šabanović, autor glazbe Josip Maršić, Olja Lozica i Saša Predovan, a oblikovatelj svjetla Dalibor Fugošić.
Baletni diptih: „Patetična“ i „Posvećenje proljeća“
Dan kasnije, u subotu 12. lipnja, na velikoj pozornici riječkog HNK premijeru će doživjeti baletni diptih: „Patetična“ u koreografiji Douglasa Leeja na glazbu Ludwiga van Beethovena te „Posvećenje proljeća“ u koreografiji Maše Kolar na glazbu Igora Stravinskog.
Douglas Lee britanski je koreograf koji svoje autorstvo gradi na neoklasičnoj plesnoj estetici. Koreografijom „Patetična“ („Pathetique“) prvi put radi s riječkim baletnim ansamblom i predstavlja se riječkoj publici. Inspiraciju crpi iz stroge tradicije i klasičnog pogleda na glazbeni oblik Beethovenove klavirske sonate op. 13 u c-molu, poznatije pod imenom „Patetična“, dok dramaturgiju svog novog baleta gradi na „betovenovskom” motivu prkosa sudbini. Tijekom izvedbi glazbu će izvoditi riječki pijanist Marko Juraj Žerovnik.
„Patetična sonata izvanredno je glazbeno djelo s mnogo različitih boja. Trudio sam se slijediti glazbu što je više moguće i predstaviti partituru na fizički način. Ova glazba varira i u raspoloženjima – od dramatičnosti i melankolije do svjetla i razigranosti“, kaže koreograf Douglas Lee. Kostimografiju potpisuje Petra Pavičić, a oblikovanje svjetla Nuno Salsinha.
Koreografkinja Maša Kolar pak u svom „Posvećenju proljeća“ („Le Sacre du printemps“) slavi život i odaje mu priznanje, stvarajući pozivivan stav i šireći pozitivnu energiju i zadovoljstvo.
„Živući je svijet unikatno i spektakularno čudo. Milijuni vrsta biljaka i životinja blistaju u raznovrsnosti i bogatstvu, vodeći živote koji se povezuju na način da podržavaju i održavaju jedni druge. Ovim projektom u potpunosti se oslanjamo na tu fino uštimanu mašinu koja podupire život. Ne težimo intelektualnom i filozofičnom, već prirodnom i pozitivnom stavu koji nam najviše treba u ovim izazovnim vremenima“, pojašnjava Maša Kolar. Njena je dramaturška i koreografska asistentica Maja Marjančić, scenografkinja i kostimografkinja je Petra Pavičić, a svjetlo potpisuje Nuno Salsinha.
U obje predstave plešu Mao Fujita, Maria del Mar Hernandez, Soyoko Iwata, Marta Kanazir, Ksenija Krutova, Maria Matarranz de las Heras, Laura Orlić, Tea Rušin, Marta Voinea Čavrak, Francesco Pio De Benedictis, Jody Bet, Carlos Huerta Pardo, Michele Pastorini, Tilman Patzak, Nicola Prato, Ali Tabbouch i Svebor Zgurić.