Popularna opera ‘Cavalleria rusticana’ Pietra Mascagnija, pod dirigentskim vodstvom maestra Paola Bressana i u režiji Dražena Siriščevića, bit će premijerno izvedena u riječkom HNK Ivana pl. Zajca u srijedu, 27. siječnja 2021. s početkom u 19.30 sati.
Budući da se u riječkom ‘Zajcu’, zahvaljujući kreativnim rješenjima, opera vratila na kazališni program uz poštivanje svih aktualnih protuepidemijskih mjera, riječka će pozornica postati poprištem mediteranskih strasti što ih donosi jedna od najljepših verističkih opera, glazbena drama u kojoj zapletenost u ljubavne trokute, naglašena emotivnost, međusobni sukobi te izmijenjivanje izvanjske radnje s unutrašnjim stanjima likova stvara napetu, istodobno dirljivu i na kraju potresnu priču, bez trenutka predaha.
Međutim, tijekom izvedbi opere zbor će pjevati u dvorani za probe, posve izvan prostora pozornice i gledališta, a zvuk će se prenositi u dvoranu. Tako će gledatelji ovu operu moći doživjeti u svoj njezinoj glazbenoj raskoši, a opet uz strogo pridržavanje svih mjera.
– Naš put, onaj koji smo mi u predstavi izabrali, s križem i na križu, simbolom žrtve ali i velikoj raskrsnici, može biti iznenađujući. Nismo mogli samo vjerno i uzorno slijediti autore, a oglušiti se pritom ili zatvoriti oči pred vremenom koje trenutno živimo. U ovim ograničavajućim ali i izazovnim okolnostima, veličanstvenu glazbenu sliku opere nismo željeli izgubiti. Svim nedaćama usprkos, nastojali smo je odlučno i hrabro sačuvati. Čut će se tako na sceni ‘udaljeni’ glasovi zbora riječke opere ozvučeni u izdvojenom prostoru, a na pozornici vidjeti samo siluete onih koji ne pjevaju, bez riječi i glasa svjedočeći drami u kojoj se zatočeni svi nalazimo, naglašava redatelj opere Dražen Siriščević, dodajući kako je izostankom zbora sa scene u potpunosti oslobođen i otvoren dramski prostor samo i jedino za soliste opere, uz dva glumca.
– Taj golem i zahtjevan zadatak bio je odličan poticaj svima iz vrsne i nadahnute družbe riječkoga teatra koji su oni predano i beskompromisno prihvatili. Trebalo je moći i znati dati sve od sebe na čistini križa u glazbenoj drami u kojoj baš nitko ne ostaje pošteđen, niti oslobođen krivnje.
Tako će dramatična glazbena i glumačka izvedba riječkih opernih prvaka, u prvom redu nacionalne prvakinje Kristine Kolar u ulozi Santuzze, nadomjestiti fizičko odsustvo zbora s pozornice.
O ‘Cavalleriji rusticani’ i svojoj ulozi, za čiju je interpretaciju ranije bila nagrađena i prestižnom ‘Milkom Trninom’, Kristina Kolar kaže:
– Meni je jedna od omiljenih opera koju živim od prvog do posljednjeg takta! Uživam u svakom trenutku te predivne glazbe u kojoj se doslovno može omirisati Sicilija, a emocije koje proživljavam igrajući Santuzzu su iskrene i proživljene do srži moga bića. Takve se uloge ne mogu igrati ‘pod kontrolom’,ili što bi rekli ‘s figom u džepu’. Ili daješ sve,ili ništa! A kada se poklopi i vlastiti temperament s temperamentom lika, više ne znam gdje završava Kristina, a Santuzza počinje. Stapaju se u jedno.
Kristini Kolar će se, u izvedbama operne priče o ljubavi, strasti, žudnji i smrti, pridružiti Domagoj Dorotić u ulozi Turridua te Robert Kolar kao Alfio. U ulozi Lole nastupit će mlada Emilia Rukavina dok će u ulozi mame Lucije alternirati Ivanica Lovrić i Sofija Cingula. U predstavi sudjeluju i glumci Hrvatske odnosno Talijanske drame Jasmin Mekić i Giuseppe Nicodemo.
Scenografiju potpisuje Alan Vukelić, kostimografiju Sandra Dekanić, a oblikovanje svjetla Dalibor Fugošić.
‘Cavalleria rusticana’, jednočinka čija se radnja puna elementarnih ljudskih emocija zbiva na dan Uskrsa u malom sicilijanskom mjestu, prva opera mladog Pietra Mascagnija, praizvedena je u rimskom Teatru Costanzi 17. svibnja 1890. Bio je to ogroman uspjeh, brzina kojom je potom osvojila svjetske pozornice bila je neviđena do tada, a do danas je ostala omiljenom na repertoaru. Dan njene praizvedbe ujedno je označio i početak glazbenog verizma čiji je najveći prioritet bila umjetnička istina (il vero). Na sceni su se pojavile svakodnevne teme, autentične priče ispričane žestoko i izravno, bez idealizacije, gotovo na granici s naturalizmom. Priča o strastvenim ljubavnicima i krvavoj osveti „Cavallerije rusticane“ naišla je na jednako strastven odjek kod publike…
Foto: Dražen Šokčević